Motorrit nummer 13 - 6 september 2024
Vrijdag 6 september organiseerden we alweer voor de 13e keer de jaarlijkse PV-Kontakt motorrit. Toch altijd spannend, zo’n ongeluksgetal.
We reden daarom vandaag toch wat voorzichtiger dan normaal richting het Van der Valk-hotel Akersloot langs de A9. Daar verzamelden we met 19 deelnemers, dachten we, maar helaas vielen er op het laatste moment toch nog 2 af. Deze keer waren een paar van onze vaste ‘klanten’ afwezig dus eerlijk gezegd had ik de verwachting dat we met een kleiner groepje zouden rijden. Maar hoe leuk was het dat we 7 nieuwe motorrijdende collega’s hadden. Dat belooft wat voor volgend jaar, wanneer de vaste deelnemers misschien ook weer kunnen. Onder de nieuwelingen ook een vrouwelijke collega. Gelukkig, want het is toch wel een mannenbolwerk.
Oponthoud
Tegen 10 uur was iedereen aanwezig en hadden we het traditionele ‘koffie met gebakje, aangeboden door PV-Kontakt’ op en waren we gereed voor vertrek. Dat dachten we… Helaas was een van de motoren een beetje eigenwijs en wilde niet starten. Een omstander (gast van het hotel) kwam meteen te hulp met startkabels, maar ook dat werkte niet (en dat bij een over het algemeen zeer betrouwbare BMW). Dus werd het nodige hand- en voetenwerk ingezet en werd de motor ouderwets aangeduwd. En dat lukte gelukkig wel. Nog geen 5 minuten onderweg stonden we alweer stil.
De provincie NoordHolland had besloten de Leeghwaterbrug in de N242 te openen voor de scheepvaart. Gelukkig duurde het niet lang en konden we snel onze weg weer vervolgen. Maar niet lang daarna bleek een van de motoren (dezelfde) dorst te hebben. Dus een korte stop bij een benzinestation. Later in de rit kwamen we nog een onbekende afsluiting van een weggetje tegen. Wat te doen, omrijden of toch even kijken of we er met de motor wel langs konden? En ja hoor, er was een smalle strook asfalt beschikbaar waar motoren wel overheen konden. Zelfs onze motor met zijspan, die toch een stuk breder is.
Lunch in Den Oever
Daarna tot onze lunchstop in de haven van Den Oever verliep alles voorspoedig en konden we verder genieten van al die heerlijke dijkweggetjes en idyllische dorpjes. We kwamen deze keer zelfs als complete groep aan bij de lunch. Meestal raken we onderweg altijd wel wat deelnemers kwijt, maar deze rit hadden we relatief weinig verkeerslichten en drukkere wegen waar we moesten invoegen. Het was echt een prachtige rit, maar we reden wel iets te snel bleek achteraf. Na een heerlijke lunch en twee drankjes gingen drie collega’s nog snel even hun motoren wat te drinken (benzine) geven, waarna we de reis konden voortzetten.
Rustig aan naar de Langebalk
Deze keer met een wat lagere snelheid, zodat iedereen de kans kreeg om van de omgeving te genieten. Volgend jaar gids Paul weer voorop, die toch wat gematigder ‘aan het gas’ is. Redelijk op schema arriveerden we bij de provinciale bediencentrale De Langebalk in Heerhugowaard. Daar hebben we nog wat gedronken, nabesproken en plannen voor volgend jaar (De Veluwe?) gemaakt EN als toetje gaf sectormanager David Rus nog een korte rondleiding langs de bediendesks van (nu nog) de 24 Noord-Hollandse bruggen die aangesloten zijn. Al met al was het weer een heerlijk ritje (gelukkig zonder vrijdag-en-de-13e-keer-ongevallen) met prachtig weer, al werd het in de middag wat warmer.
Op naar de 14e editie, wat ons betreft in ieder geval.
Tot volgend jaar,
Paul Broekhoff en Arthur Rietkerk