Zeer geslaagde 10e motorrit door het Groene Hart

Op 10 september 2021 organiseerde PV Kontakt een motortoertocht. De tocht startte dit jaar bij het informatiecentrum Rijnlandroute en voerde langs de Hollandse IJssel, de Lek, de Oude Rijn, de Meije en de Kromme Mijdrecht naar onze verkeerscentrale in Hoofddorp.

Op een paar onverwachte omleidingen en een pechgeval na, was het een zeer geslaagde 10e editie. Lees het verhaal van de organisatoren, Arthur Rietkerk en Paul Broekhoff.

Vrijdag 10 september was het zover, de 10e motorrit georganiseerd door Kontakt. Leuke bijkomstigheid was deze keer een aantal nieuwe deelnemers. Het vaste clubje stamgasten werd aangevuld met enkele collega’s die de oproep op de Nieuwspagina van Intranet hadden zien staan. Normaliter is dat niet toegestaan en is de oproep alleen te zien op de site van personeelsvereniging Kontakt, maar bij uitzondering deze keer ook op ‘t Plein met als direct resultaat 6 nieuwe deelnemers. 

Rijnlandroute

We verzamelden vrijdagochtend bij het informatiecentrum van de Rijnlandroute, de verbinding tussen de A4 en A44 ter hoogte van Leiden via een tunnel en een stuk “verdiepte ligging”. Na contact met onze collega’s van de provincie Zuid-Holland werden we daar meer dan welkom geheten en kregen een toelichting over de technische hoogstandjes die onze zuiderburen daar uitvoeren. De tunnelboormachine heeft bijvoorbeeld een diameter van 11 meter en is volgens mij meer dan 100 meter lang. 

Rijnlandroute

Na de koffie, inclusief de traditionele koek van Kontakt, doken we “baksteensgewijs rijdend” het Groene hart in. Organisator Arthur voorop en gids Paul als hekkensluiter. Het duurde niet lang of we kwamen onze eerste wegafsluiting tegen. Iets wat bij het voorrijden van de route niet het geval was. Gevolg was keren en een alternatief zoeken, zodat we toch op tijd op onze lunchlocatie in Schoonhoven aan De Lek arriveerden. 
Na Zoeterwoude-dorp en Moerkapelle kwamen we aan bij de Hollandsche IJssel ter hoogte van Gouderak. Bij Ouderkerk aan den IJssel verlieten we de dijk van dat water en staken door naar Krimpen aan de Lek, waar we verder het water van De Lek volgden. 

Onderweg

Daar kreeg een van de deelnemers pech, wat slechts één keer eerder gebeurde in de afgelopen tien jaar. Zijn motor gaf er de brui aan. Na overleg besloot de rest van de deelnemers door te rijden en de pechvogel zocht contact met de wegenwacht, die hem uiteindelijk heeft geholpen waarna hij toch nog thuis is gekomen. In Schoonhoven stond bij restaurant Rivero een tafel gedekt voor deze motormuizen, waar we inmiddels wel trek in hadden, dus waren de borden na afloop volledig schoon en leeg.

Lunch

Na de lunch reden we verder langs De Lek, waarna we via Polsbroekerdam, Hekendorp en Driebruggen aankwamen bij de oevers van de Oude Rijn. Onderweg wederom onverwachte werkzaamheden en wegafsluitingen. Ook hierin was deze lustrumeditie uniek. Nog nooit hadden we zoveel afsluitingen gehad en moesten we zo vaak creatief de route aanpassen. Maar de motormuizen vonden het volgens mij allemaal wel prima. Zolang ze maar kilometers maken is het al gauw goed.
Ook werden we nog even opgehouden door een kudde schapen die over de weg naar hun nieuwe weiland werden gebracht. 

Schapen op de weg

Een echt mooi stukje Nederland! De route bracht ons verder langs de Meije naar Woerdense Verlaat en als laatste nog een stukje langs de Kromme Mijdrecht, of hadden we die nou gemist, door weer een wegomlegging? 

Ruim voor 16 uur kwamen we aan bij onze Verkeerscentrale in Hoofddorp. 16 uur was een soort deadline, want dan zou het gaan regenen. Maar zoals wel vaker met weersvoorspellingen, klopte daar geen …. van. Er waren vooraf geruchten over regen, onweer en zelfs hagel, maar dan vooral in het oosten van het land. In het westen zou het alleen maar gaan regenen. Maar ook dat hebben we niet meegemaakt. De gehele reis is gelukkig droog verlopen. 
Na nog een bak koffie in de kantine van onze verkeerscentrale namen we afscheid en werd alweer gespeculeerd over waar we volgend jaar nu weer naar toe kunnen gaan. Gelukkig hebben we nog ruim 11 maanden de tijd om dat te bedenken. Dank aan allen (vooral de collega’s uit Zuid-Holland) die hebben bijgedragen aan deze wederom succesvolle rit en tot “motorrijdens”. 

Paul Broekhoff en Arthur Rietkerk